ASAS ILMU ISLAM


BAB : 1                     ASAS ILMU ISLAM

Asas Ilmu Islam merujuk kepada ilmu-ilmu teras yang menjadi tunjang kepada kefahaman, pengamalan, dan penyebaran ajaran Islam yang sebenar. Secara ringkas, ia boleh dihuraikan dalam tiga cabang utama:


1. Aqidah (Kepercayaan / Tauhid)

Ilmu yang berkaitan dengan kepercayaan kepada Allah dan perkara-perkara ghaib yang wajib diyakini oleh setiap Muslim.

Komponen asas:

  • Mengenal Allah SWT (Asma’ dan Sifat-Nya)
  • Rukun Iman (6 perkara):
    1. Iman kepada Allah
    2. Iman kepada Malaikat
    3. Iman kepada Kitab
    4. Iman kepada Rasul
    5. Iman kepada Hari Akhirat
    6. Iman kepada Qada’ dan Qadar

2. Fiqh (Syariat / Hukum-hakam)

Ilmu yang mengatur perlakuan luaran manusia seperti ibadat, muamalat, munakahat, jenayah dan lain-lain berdasarkan sumber hukum Islam.

Komponen asas:

  • Rukun Islam (5 perkara):
    1. Syahadah
    2. Solat
    3. Puasa
    4. Zakat
    5. Haji
  • Hukum hakam seperti halal dan haram, najis, jual beli, pernikahan, dan lain-lain.
  • Berdasarkan Al-Quran, Sunnah, Ijma', dan Qiyas

3. Akhlak (Tasawuf / Ihsan)

Ilmu berkaitan pembentukan hati dan adab, serta hubungan dengan Allah, diri, dan makhluk lain.

Komponen asas:

  • Membersihkan jiwa dari sifat tercela (riak, hasad, takabbur)
  • Menghias diri dengan sifat terpuji (ikhlas, sabar, zuhud, tawakkal)
  • Menjaga niat dan keikhlasan dalam semua perbuatan
  • Konsep Ihsan: “Beribadatlah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihat engkau.”

Tambahan:

  • Ilmu Al-Quran dan Hadis: Mempelajari kandungan, tafsir dan riwayat hadis untuk memahami dasar syariat.
  • Ilmu Usuluddin, Usul Fiqh, Sirah, dan Bahasa Arab: Untuk mendalami sumber Islam secara sistematik dan autentik.

Kesimpulan:

Asas ilmu Islam membina iman (aqidah) dalam hati, amal (fiqh) dalam tindakan, dan ihsan (akhlak) dalam sikap — inilah maksud hadith Jibril yang menjadi ringkasan ajaran Islam.





BAB 2                                  ILMU TAUHID


ILMU TAUHID

Ilmu Tauhid ialah cabang ilmu dalam Islam yang membicarakan tentang keesaan Allah SWT serta segala perkara yang berkaitan dengan iman dan akidah. Ia merupakan asas kepada agama Islam dan menjadi landasan utama kepada semua bentuk amalan.

Makna Tauhid

Dari segi bahasa:
"Tauhid" berasal daripada perkataan Arab وَحَّدَ – يُوَحِّدُ – تَوْحِيدًا yang bermaksud "mengesakan".

Dari segi istilah:
Mengesakan Allah dalam zat, sifat dan perbuatan-Nya, serta menafikan segala bentuk syirik (penyekutuan) terhadap-Nya.

Kandungan Ilmu Tauhid

  1. Tauhid Rububiyyah
    Meyakini bahawa Allah adalah satu-satunya pencipta, pemilik dan pentadbir seluruh alam.

    • Contohnya: Allah yang mencipta langit dan bumi, memberi rezeki, mematikan dan menghidupkan.
    • Penafian: Menolak kepercayaan bahawa ada kuasa lain yang setaraf dengan Allah dalam mentadbir alam.
  2. Tauhid Uluhiyyah
    Mengesakan Allah dalam segala bentuk ibadah.

    • Contohnya: Solat, doa, nazar, sujud dan lain-lain hanya ditujukan kepada Allah.
    • Penafian: Menolak segala bentuk syirik dalam ibadah sama ada kecil atau besar.
  3. Tauhid Asma’ wa Sifat
    Meyakini bahawa Allah memiliki nama-nama dan sifat-sifat yang sempurna, tanpa menyerupai makhluk.

    • Contohnya: Allah Maha Mendengar, Maha Melihat, tidak tidur, tidak letih, dan tidak serupa dengan makhluk.
    • Penafian: Tidak boleh menafikan, menyamakan atau mempersoalkan sifat-sifat Allah.

Tujuan Ilmu Tauhid

  • Untuk mengenal Allah dengan ilmu dan keyakinan yang benar.
  • Untuk menguatkan akidah dan membersihkan kepercayaan daripada syirik, khurafat dan bidaah.
  • Untuk menjadi Muslim yang benar-benar beriman, bukan hanya zahir tetapi juga dari segi batin.

Rujukan Ilmu Tauhid

Ilmu tauhid berasaskan dalil-dalil yang sahih daripada:

  • Al-Quran – Surah al-Ikhlas, Surah al-Baqarah, Surah al-An’am dan banyak lagi.
  • Hadis-hadis sahih daripada Nabi SAW.
  • Kitab-kitab akidah Ahli Sunnah wal Jamaah seperti:
    • Aqidah al-Tahawiyyah
    • Al-Fiqh al-Akbar oleh Imam Abu Hanifah
    • Ihya’ Ulum al-Din oleh Imam al-Ghazali
    • Jawharat al-Tauhid oleh Imam al-Laqqani

Rumusan

Ilmu Tauhid adalah asas pertama dalam ajaran Islam. Tanpa tauhid yang sahih:

  • Amalan tidak diterima oleh Allah.
  • Ibadah menjadi sia-sia.
  • Jiwa kekal dalam kesesatan.

Tauhid bukan sekadar ilmu teori, tetapi perlu diyakini dalam hati, dibenarkan dengan lisan, dan dibuktikan melalui amal perbuatan.






BAB : 3                       ILMU USULUDDIN

Ilmu Usuluddin berada dalam kategori Aqidah (Kepercayaan) — ia merupakan ilmu teras dalam memahami dan mengukuhkan asas keimanan seorang Muslim.

Usuluddin adalah ilmu yang membicarakan tentang akidah (kepercayaan) dalam agama Islam, khususnya yang berkaitan dengan ketuhanan, kerasulan, dan perkara-perkara ghaib seperti hari akhirat. Ia juga dikenali sebagai ilmu tauhid atau ilmu usul. Secara lebih terperinci, Usuluddin merangkumi aspek-aspek berikut: 

Ketuhanan:
  • Membahas tentang keesaan Allah SWT, sifat-sifat-Nya, dan perbuatan-perbuatan-Nya.
  • Kenabian:
    Membahas tentang para nabi dan rasul, termasuk Nabi Muhammad SAW, serta fungsi dan tugas mereka.
  • Perkara Ghaib:
    Membahas tentang perkara-perkara yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar seperti hari akhirat, syurga, neraka, qada dan qadar.
Usuluddin juga merupakan dasar bagi disiplin ilmu lain dalam Islam seperti: 

Akidah: Sistem kepercayaan Islam yang menjadi asas kepada semua ajaran Islam.
  • Tafsir: Ilmu yang berkaitan dengan penafsiran Al-Quran.
  • Hadis: Ilmu yang berkaitan dengan perkataan, perbuatan, dan pengakuan Nabi Muhammad SAW.
  • Sirah: Sejarah hidup Nabi Muhammad SAW.
  • Tasawuf: Ilmu yang berkaitan dengan penyucian jiwa dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.
  • Perbandingan Agama: Kajian tentang perbandingan antara agama Islam dengan agama lain.
  • Dakwah: Seruan untuk mengajak orang lain kepada agama Islam.
  • Aliran Pemikiran Islam: Kajian tentang berbagai aliran pemikiran dalam Islam.
  • Falsafah Islam: Kajian tentang pemikiran falsafah dalam konteks Islam.
Dengan kata lain, Usuluddin adalah asas kepada pemahaman agama Islam secara menyeluruh, yang mencakup aspek kepercayaan, sejarah, dan pemikiran Islam. 


Kategori: Aqidah / Tauhid

Ilmu Usuluddin ialah ilmu tentang asas-asas utama agama yang merangkumi:

Komponen utama Usuluddin:

  1. Tauhid – Mengenal dan mengesakan Allah
  2. Nubuwwah – Kenabian dan kerasulan
  3. Sam’iyyat – Perkara-perkara ghaib yang diterima melalui nas (dalil wahyu), seperti:
    • Alam barzakh
    • Hari Kiamat
    • Syurga dan neraka
    • Malaikat dan jin
    • Qada’ dan Qadar

 Tujuan Ilmu Usuluddin:

  • Menyaring kepercayaan agar tidak terpengaruh dengan ajaran sesat atau bidaah dalam akidah
  • Membezakan antara keimanan sebenar dengan kepercayaan yang menyimpang
  • Membentuk keyakinan intelektual dan spiritual terhadap Islam

Ilmu-ilmu cabang dalam Usuluddin termasuk:

  • Ilmu Kalam (teologi Islam)
  • Ilmu Tauhid (Tauhid Rububiyyah, Uluhiyyah, dan Asma’ wa Sifat)
  • Ilmu Ma‘rifatullah (mengenal Allah)
  • Perbandingan agama dan aliran pemikiran sesat

Kesimpulan:

Ilmu Usuluddin = Ilmu Aqidah secara mendalam.

Ia berada dalam cabang ilmu Islam yang pertama dan paling asas, kerana tanpanya seseorang tidak akan mengenal Allah dengan tepat dan tidak dapat membina amalan (fiqh) dan akhlak (tasawuf) yang sah.





BAB 4   PERBEZAAN TAUHID DI TANAH ARAB DAN TANAH MELAYU

Perbezaan Tauhid dari Tanah Arab dengan Tauhid dari Tanah Melayu bukan bermakna ajaran tauhid itu berlainan isi (kerana tauhid tetap berdasarkan ajaran Islam yang sama), tetapi berbeza dalam pendekatan, penekanan, bentuk penyampaian dan aliran pemikiran yang berkembang di kedua-dua wilayah.

Berikut ialah perbandingan yang berasaskan sejarah, budaya dan mazhab yang dominan:


PERBEZAAN TAUHID TANAH ARAB VS TAUHID TANAH MELAYU

Aspek Tauhid Tanah Arab Tauhid Tanah Melayu
Mazhab & Aliran Dominan: Salafi/Wahabi (khususnya di Arab Saudi) Dominan: Ahli Sunnah wal Jamaah, mazhab Asy‘ari dan Maturidi
Penekanan Penekanan kuat pada Tauhid Uluhiyyah dan memerangi syirik zahir Penekanan seimbang antara Rububiyyah, Uluhiyyah, Asma’ wa Sifat, serta tasawuf batin
Sikap terhadap amalan tradisi Kritis terhadap amalan seperti tawassul, ziarah kubur, tahlil, maulid – dianggap bidaah atau syirik Amalan ini diterima sebagai sebahagian daripada adat Islamik Melayu dan pendekatan tarbiah rohani
Gaya Dakwah Pendekatan literal dan tegas, berpandukan dalil nas semata-mata Pendekatan hikmah, lemah-lembut dan berlapik budaya, berpandukan dalil dan akhlak
Tokoh utama Muhammad bin Abdul Wahhab, Ibn Baz, Ibn Uthaymin Imam Al-Ghazali, Imam Asy‘ari, Tok Kenali, Syeikh Daud al-Fatani
Pandangan terhadap Tasawuf Umumnya menolak tasawuf falsafi dan menapis tasawuf tarekat Umumnya menerima tasawuf, selagi tidak bercanggah dengan syariat
Struktur Pengajian Lebih fokus pada aqidah salaf, menolak kalam Menggabungkan fiqh, tasawuf, tauhid, termasuk ilmu kalam (rasional tauhid)
Sumber Utama Teks-teks hadis dan tafsir klasik Arab Kitab-kitab Jawi, karangan ulama Nusantara, seperti Hidayatus Salikin, Siyarus Salikin



RUMUSAN

  1. Isi Tauhid tetap sama – mengEsakan Allah, menafikan syirik.
  2. Pendekatan Tanah Arab lebih literal, reformis, anti-tarekat.
  3. Pendekatan Tanah Melayu lebih menyerap unsur akhlak, rohani dan budaya, menjadikan Islam lebih menyatu dalam kehidupan masyarakat.

Nota Tambahan:

  • Di Tanah Melayu, Islam disebar oleh para ulama sufi dan pendakwah dari Yaman, India dan Aceh – yang mendidik rakyat melalui ilmu, akhlak dan tarikat.
  • Di Tanah Arab, khususnya selepas zaman Muhammad Abdul Wahhab (abad ke-18), berlaku gerakan tajdid (pembersihan) terhadap semua bentuk bidaah dan dianggap sebagai pembaharuan akidah.



Comments

Popular Posts