TANAH MUSANG KING DI RAUB : SATU KAJIAN ILMIAH MELALUI LENSA PRINSIP RUKUN NEGARA
Tajuk: Isu Pencerobohan Tanah di Raub: Tinjauan Melalui Lensa Prinsip Rukun Negara
Penulis: [ROSLIM ABU]
Institusi: PERSATUAN DUNIA SENI SILAT MELAYU MALAYSIA
Emel: roslimabu@gmail.com
Abstrak:
Artikel ini membincangkan isu pencerobohan tanah berskala besar di Raub, Pahang yang melibatkan kawasan seluas lebih 4,400 hektar dan hasil ekonomi mencecah RM420 juta setahun. Isu yang berlarutan lebih 50 tahun ini bukan sahaja menyentuh aspek undang-undang tanah, malah turut melibatkan ketegangan antara kaum, dakwaan unsur rasuah, dan cabaran terhadap integriti pentadbiran tempatan. Kajian ini menggunakan lima prinsip Rukun Negara sebagai kerangka analisis bagi memahami punca, kesan dan cadangan penyelesaian terhadap isu ini.
Kata Kunci: Rukun Negara, tanah, pencerobohan, Raub, tadbir urus, perpaduan kaum, keadilan sosial
1. Pendahuluan Pencerobohan tanah bukan sekadar pelanggaran undang-undang, tetapi merupakan manifestasi kegagalan tadbir urus, ketidakseimbangan sosial, dan jurang kepercayaan antara rakyat dan institusi. Sejak 2019, isu ini semakin mendapat perhatian apabila tindakan penguatkuasaan mula dijalankan terhadap lebih 200 penceroboh. Dalam konteks Malaysia sebagai negara majmuk, penyelesaian terhadap isu seperti ini memerlukan pendekatan bersepadu yang berteraskan nilai kebangsaan dan prinsip Perlembagaan Persekutuan.
2. Kepercayaan Kepada Tuhan Prinsip ini menuntut agar tindakan berkaitan isu pencerobohan dipandu oleh nilai kemanusiaan dan ihsan. Ramai penceroboh telah bergantung kepada tanah tersebut untuk kelangsungan hidup. Oleh itu, pendekatan yang mempertimbangkan keperluan sosial dan realiti kehidupan wajar didahulukan berbanding pengusiran keras. Dalam prinsip Islam dan agama-agama lain di Malaysia, keadilan sosial dan belas ihsan adalah asas utama dalam membentuk masyarakat harmoni^[1^].
3. Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Institusi negara, termasuk istana dan kerajaan negeri, memainkan peranan penting dalam memastikan keadilan tidak hanya dilaksanakan, tetapi dilihat dilaksanakan. Cadangan untuk mewujudkan Jawatankuasa Bebas Diraja bagi menyiasat sejarah pemilikan dan unsur rasuah yang mungkin berlaku pada peringkat awal adalah penting bagi mengembalikan kepercayaan rakyat^[2^]. Kesetiaan rakyat kepada negara perlu dibalas dengan ketelusan dan kebertanggungjawaban kerajaan.
4. Keluhuran Perlembagaan Undang-undang tanah seperti Kanun Tanah Negara 1965 menetapkan hak milik dan kuasa kerajaan negeri dalam menguruskan tanah. Namun, kelemahan dalam penguatkuasaan serta kelonggaran pentadbiran telah membenarkan pencerobohan berlaku dalam jangka panjang. Kajian menunjukkan bahawa banyak kes pemilikan tanah di Malaysia terperangkap dalam zon kelabu antara keperluan ekonomi dan peraturan formal^[3^]. Maka, reformasi dasar tanah amat diperlukan untuk menangani isu ketidaksaksamaan sosial.
5. Kedaulatan Undang-Undang Tiada sesiapa pun boleh dikecualikan daripada undang-undang. Tindakan perlu dikenakan terhadap semua pihak yang terlibat, termasuk penceroboh yang mengaut keuntungan secara haram dan pegawai kerajaan yang bersubahat. Penegakan undang-undang mestilah konsisten dan bebas daripada campur tangan politik^[4^]. Penggunaan teknologi geo-tagging dan audit bebas boleh menjadi alat pengesanan dan kawalan yang lebih berkesan.
6. Kesopanan dan Kesusilaan Retorik perkauman yang muncul susulan tindakan penguatkuasaan boleh menggugat keharmonian negara. Pemimpin politik, media dan masyarakat awam harus lebih bertanggungjawab dalam wacana awam. Dialog antara komuniti perlu difasilitasi dengan penuh hikmah dan kepekaan budaya, selaras dengan gagasan Malaysia Madani^[5^].
7. Kesimpulan Pencerobohan tanah di Raub merupakan isu kompleks yang menuntut pendekatan pelbagai dimensi. Dengan menjadikan prinsip Rukun Negara sebagai kerangka dasar, penyelesaian yang lebih adil, mampan dan menyeluruh dapat digerakkan. Kajian lanjut perlu meneliti hubungan antara dasar pemilikan tanah, kesejahteraan luar bandar, dan dinamika kaum dalam konteks pembangunan beretika.
Rujukan:
[1] Mohd Shukri Hanapi. (2017). Konsep Ihsan Dalam Pengurusan Islam. Jurnal Usuluddin, 45(1), 21-35.
[2] Norazlina Abdul Wahab & Mohamad Fauzi Md Som. (2020). Ketelusan Dalam Pentadbiran Tanah Negeri. Jurnal Pentadbiran Awam Malaysia, 15(2), 65-80.
[3] Ngidang, D. (2005). Deconstruction and Reconstruction of Native Customary Land Tenure in Sarawak. Modern Asian Studies, 39(4), 819-853.
[4] Malaysian Bar Council. (2021). Upholding the Rule of Law in Land Governance. Kuala Lumpur: Bar Publications.
[5] Anwar Ibrahim. (2023). Malaysia Madani: Membina Masa Depan Negara. Putrajaya: Jabatan Perdana Menteri.
Comments