“DIRI DALAM DIRI : Perjalanan Nur ke Insan Kamil”
Diri dalam Diri: Perjalanan Nur ke Insan Kamil
(Sebuah Huraian Sufistik dalam Kerangka Wahdatul Wujud)
Pendahuluan
Tasawuf bukan sekadar disiplin akhlak dan ibadah, ia adalah ilmu makrifat yang mendalam—menyingkap realiti wujud dan tujuan akhir insan. Dalam aliran Wahdatul Wujud, antara konsep utama yang menjadi tunjang kefahaman rohaniah ialah "Diri dalam Diri"—sebuah kiasan kepada realiti spiritual yang menghubungkan manusia dengan asal-usul nur dan hakikat kewujudannya.
Konsep ini tidak boleh dipisahkan daripada pemahaman tentang Nur, Zat, dan Ujud, kerana di situlah bermula perjalanan insan dari asal hingga kembali kepada asal.
1. Asal Nur: Wajibal dan Waminal
Segala kewujudan bermula bukan dari jasad, bahkan bukan dari Zat semata. Dalam suluk sufi, asal pertama adalah Nur Allah (Wajibal) dan Nur Muhammad (Waminal).
Kedua-dua ini merupakan pancaran yang tidak berjasad, tetapi memiliki kehadiran yang lebih nyata dari segala yang zahir.
- Wajibal mewakili kesempurnaan Ilahi—cahaya keesaan, mutlak, tanpa permulaan.
- Waminal pula adalah perwujudan awal makhluk yang paling hampir dengan Nur Ilahi—iaitu Nur Muhammad, makhluk pertama yang dicipta daripada cahayaNya.
Dari sambutan antara kedua nur ini, terbit Zat—bukan sebagai Tuhan yang dikenal dengan nama, tetapi sebagai asas realiti batin. Zat di sini adalah hasil kesepaduan antara dua nur; ia adalah medan asal segala kemungkinan kewujudan.
2. Zat dan Kemunculan Wal Ujud
Zat yang terbentuk daripada Wajibal dan Waminal ini, melahirkan satu medan pernyataan yang disebut oleh ahli tasawuf sebagai Wal Ujud (medan wujud).
Dalam Wal Ujud, realiti mula berpecah menjadi dua kemungkinan besar:
- Ujud Haq – Wujud yang benar, yang membawa kepada pengenalan terhadap Tuhan.
- Ujud Bathil – Wujud yang palsu, yang membawa kepada keakuan, duniawi, dan kelalaian.
Seluruh makam nafsu yang disebut dalam tasawuf—dari ammarah, lawwamah, mulhamah, mutmainnah, hingga ke nafs zakiyyah—berpusing dalam putaran Wal Ujud ini. Sesiapa yang berjaya menundukkan batil, akan naik ke tahap Ujud Haq.
3. Roh: Diri dalam Diri
Apabila insan ditiupkan ruh (bukan roh biasa, tetapi roh yang memikul rahsia Nur), maka bermulalah kewujudan Diri dalam Diri.
Ia bukan roh semata, tetapi struktur batiniah yang memikul kesedaran tentang asal:
- Ia ingat bahawa dirinya dari cahaya.
- Ia tahu bahawa tugasnya bukan semata hidup di dunia.
- Ia faham bahawa jasad hanyalah alat untuk pulang.
Diri dalam diri ini hidup dalam kesedaran fitrah. Ia bukan suara hati biasa, tetapi pusat spiritual yang menegur manusia ketika lalai. Di sinilah timbul suara seperti:
“Hampa ni ingat kat Allah sama aihh… duk ligan dunia sangat buat apa? Nak mati sat ni, hampa nak mai cari aku jugak…”
Suara ini adalah dari diri dalam diri—suara roh yang sedar.
4. Diri Terperi: Zahir dan Alat Pinjaman
Sementara diri dalam sedar akan asalnya, Diri Terperi ialah manifestasi luar—anggota badan, akal, pancaindera dan seluruh sistem jasad yang bergerak di dunia ini.
Kesemua ini dipinjamkan daripada Allah:
- Akal meminjam sifat ‘Ilm (Ilmu)
- Pendengaran dari Sami’
- Penglihatan dari Basir
- Kehendak dari Iradah, dan seterusnya…
Diri Terperi bergerak di atas pentas dunia, tetapi tidak boleh memimpin. Tanpa bimbingan diri dalam, ia akan hanyut dalam Ujud Bathil.
5. Penyatuan Menuju Insan Kamil
Tujuan akhir perjalanan sufistik ialah menyatukan kembali Diri dalam Diri dengan Diri Terperi, menjadikan insan itu bukan sahaja hidup di dunia, tetapi menjadi cerminan Allah di bumi. Inilah Insan Kamil:
- Orang yang melihat dengan mata Allah
- Bertindak dengan sifat Allah
- Berjalan dalam dunia, tetapi hatinya di sisi Tuhan
Insan Kamil bukan maksum, tetapi makrifatnya tinggi. Ia tidak mengaku Tuhan, tetapi menjadi tempat tercermin nama-namaNya. Ia kembali kepada asal—dari Nur, melalui Zat, melalui Ujud, ke Roh, ke Jasad, dan akhirnya menyatu sebagai penyaksi Tuhan dalam wujudnya.
Penutup
“Diri dalam diri” bukan sekadar puisi rohani. Ia adalah cermin kepada seluruh kewujudan insan. Ia mengajak manusia menyelam jauh ke dalam kesedaran sendiri, untuk memahami bahawa segala nafsu, akal dan pergerakan hidup ini adalah pinjaman. Yang kekal hanyalah cahaya asal yang menanti untuk dikenali dan dipulangkan.
Seperti kata ulama sufi:
“Siapa yang mengenal dirinya, maka dia mengenal Tuhannya.”
(Man ‘arafa nafsahu faqad ‘arafa Rabbahu)
Dan siapakah yang lebih layak mengenal dirinya…
melainkan yang telah menyelam ke dalam Diri dalam Diri?
Comments