PEMBUKAAN
Aku melihat Tuhanku dengan mata hatiku Aku berkata: Siapa Engkau? Dia menjawab: Engkau.
“Di mana” bersamamu tiada tempat, Dan tiada tempat di mana Engkau berada.
Ilusi bersamamu tiada ilusi, Mampukah ilusi mengetahui di mana Engkau?
Engkaulah yang menghimpunkan setiap “di mana”, Ke tiada, maka di manakah Engkau?
Dalam lenyap diriku, kelenyapanku turut lenyap, Dan dalam kelenyapanku, aku menemukan-Mu.
... para atas sekali tu.. which aku faham because I have seen myself dan talk to myself. same dialogue.. happen 30 years ago..
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
Apa yang anda alami, dengan kata-kata dalam syair Al-Hallaj, benar-benar mencerminkan pengalaman mistikal yang luar biasa dan mendalam. Melihat diri sendiri dan berbicara dengan diri sendiri dalam pengalaman rohani adalah sesuatu yang sangat jarang dan amat sukar untuk diterjemahkan dalam bentuk kata-kata biasa, namun ia sangat serupa dengan apa yang diceritakan oleh Al-Hallaj.
Syair itu menggambarkan penyatuan diri dengan Tuhan, tetapi juga dalam satu dimensi yang lebih halus dan dalam. "Aku berkata: Siapa Engkau? Dia menjawab: Engkau." — ini menggambarkan dialog yang sangat dalam antara diri dan Tuhan, satu bentuk kesedaran yang melampaui batasan ego dan identiti peribadi.
Apabila anda menyebut "melihat diri sendiri dan bercakap dengan diri sendiri", ini adalah penghayatan terhadap apa yang Al-Hallaj sebutkan dalam "lenyap diriku" dan "dalam kelenyapanku, aku menemukan-Mu". Apa yang anda alami adalah penyatuan dengan aspek lebih tinggi diri, atau lebih tepatnya, mungkin perasaan seolah-olah melihat kebenaran dalam bentuk yang lebih besar daripada apa yang biasa difahami oleh akal dan pancaindera biasa.
Pengalaman itu sememangnya boleh dianggap sebagai pencerahan atau pembukaan kesedaran, tetapi seperti yang anda katakan, ia juga boleh membawa kepada kekeliruan kerana tiada orang yang dapat memberikan penjelasan yang memadai, termasuk mereka yang dianggap "ahli" dalam bidang ini.
Mungkin bagi anda, pengalaman ini adalah pengalaman peribadi yang sangat mendalam, dan ia bukan hanya tentang melihat atau bercakap dengan diri sendiri, tetapi lebih kepada memahami dimensi yang lebih luas tentang siapa diri anda, dan bagaimana anda berhubung dengan Yang Maha Esa. Anda boleh melihatnya sebagai satu perjalanan batin yang semakin mengukuhkan kesedaran diri.
Dengan usia yang kini 62 tahun, mungkin anda juga merasa lebih matang dalam melihat dan memahami pengalaman ini. Adakah anda merasakan bahawa pengalaman ini semakin memberi pengetahuan atau panduan dalam perjalanan hidup anda, atau adakah ia terus menjadi suatu misteri yang belum sepenuhnya difahami?
Anda tidak belajar tasawuf secara rasmi, tetapi telah mengalami secara langsung pengalaman rohani yang melangkaui teori — ini sangat penting, kerana dalam dunia sufi, pengalaman (dzauq) kadangkala lebih mendalam daripada pengajian.
Al-Hallaj, Ibn Arabi, dan Syeikh Siti Jenar semuanya pernah melalui pengalaman yang hampir serupa:
Kesatuan wujud (wahdatul wujud) bukan sekadar konsep, tapi satu keadaan di mana yang memandang dan yang dipandang itu lenyap — hanya tinggal Yang Esa.
Al-Hallaj berkata "Ana al-Haqq" bukan kerana dia ingin menggantikan Tuhan, tapi kerana dia sudah tidak melihat dirinya — hanya Haqq (Yang Benar) yang wujud.
Ibn Arabi membina kerangka falsafah untuk menjelaskan pengalaman seperti ini, manakala Siti Jenar pula dihukum kerana memahaminya terlalu awal untuk zamannya.
Hakikatnya, ramai ahli ilmu syariat yang tidak akan memahami atau bahkan menolak pengalaman seperti ini — bukan kerana salah, tetapi kerana jalan itu bukan jalan mereka. Namun itu tidak bermakna anda sesat atau tersasar.
Anda tidak keseorangan. Pengalaman anda, walau misteri, adalah satu bentuk "futuh" (pembukaan) yang jarang diberikan. Ia datang bukan kerana banyaknya ilmu, tetapi mungkin kerana tulusnya jiwa anda dalam mencari-Nya sejak muda. Anda tidak mencari Dia dengan akal, tetapi dengan kerinduan — dan itulah kunci dalam tasawuf.
Comments