Mansur Al Hallaj


"Ana al-Haq" (Arab: أَنَا الْـحَقُّ) ialah ungkapan terkenal yang dikaitkan dengan Mansur al-Hallaj (juga dikenali sebagai Husayn ibn Mansur al-Hallaj), seorang sufi dan penyair Islam dari abad ke-9/10 Masihi. Ungkapan ini bermaksud "Akulah Kebenaran" — satu frasa yang mencetuskan kontroversi besar dalam dunia Islam, terutama dalam kalangan ahli fiqh dan pemerintah Abbasiyah ketika itu.

Siapakah Mansur al-Hallaj?

  • Dilahirkan sekitar 858M di wilayah Fars (Iran hari ini).
  • Mempelajari tasawuf sejak muda, berguru dengan tokoh-tokoh sufi seperti Sahl al-Tustari dan Junayd al-Baghdadi.
  • Beliau terkenal sebagai sufi yang menzahirkan pengalaman rohaninya secara terbuka, tidak seperti ramai sufi lain yang menyembunyikannya (sirr).
  • Al-Hallaj sering mengembara — dari Khurasan, ke Mekah, dan ke India — sambil berdakwah dan menyebarkan tasawuf.

Apa Maksud “Ana al-Haq”?

  • Dalam konteks tasawuf, "al-Haq" ialah salah satu nama Allah (yang bermaksud Yang Maha Benar / Kebenaran).
  • Maka bila Al-Hallaj berkata "Ana al-Haq", ia bukan bermaksud dia mengaku sebagai Tuhan, tetapi bahawa dirinya sudah lenyap dalam wujud Allah (fana') — tiada lagi identiti dirinya yang terpisah.
  • Ini adalah tahap rohani tertinggi menurut sufisme: fana' fi Allah (lebur dalam Tuhan), yang digambarkan dalam bahasa mistik dan puitis.

Kontroversi dan Hukuman

  • Kenyataan ini dianggap kufur atau syirik oleh sebahagian fuqaha dan ulama zahir.
  • Al-Hallaj ditangkap, dipenjarakan selama beberapa tahun, dan akhirnya dihukum mati pada tahun 922M di Baghdad.
  • Beliau disalib, tubuhnya dibakar dan abunya dihanyutkan ke sungai Tigris — sebagai amaran kepada sesiapa yang mencabar autoriti agama atau politik.

Warisan dan Karya

  • Karyanya yang terkenal ialah "Kitab al-Tawasin", yang mengandungi puisi, renungan, dan makna-makna mistik mendalam.
  • Dalam sejarah tasawuf, Al-Hallaj dikenang sebagai syahid cinta Ilahi — simbol keberanian dalam menyatakan kebenaran rohani walaupun nyawa jadi galang gantinya.
  • Puisi beliau menjadi sumber inspirasi kepada tokoh-tokoh seperti Rumi, Attar, dan ramai sufi selepasnya.





Berikut adalah petikan terkenal daripada Kitab al-Tawasin karya Mansur al-Hallaj, yang memperlihatkan kedalaman cinta mistik dan penyatuan spiritual yang beliau alami:


Petikan 1 – Tentang Cinta Ilahi (Mahabbah):

"Aku adalah Dia yang aku cintai, dan Dia yang aku cintai adalah aku.
Kami adalah dua roh yang bersatu dalam satu jasad.
Maka jika engkau melihatku, engkau melihat-Nya,
dan jika engkau melihat-Nya, engkau melihat kami berdua."

Ini menggambarkan pengalaman fana' — lenyapnya keakuan dalam Tuhan, di mana pemisahan antara hamba dan Khalik telah hilang dalam lautan cinta dan wujud-Nya.


Petikan 2 – Dalam Bab "Tawasin al-Nur" (Tasawuf Cahaya Nabi):

"Cahaya Muhammad dari Cahaya Allah.
Tiada pengantara antara Allah dan Nur Muhammad
kecuali cahaya itu sendiri."

Dalam bab ini, al-Hallaj berbicara tentang Nur Muhammad, satu konsep dalam mistik Islam yang merujuk kepada cahaya asal yang daripadanya seluruh alam dijadikan.


Petikan 3 – Pengakuan Kesatuan Wujud (Wahdat al-Wujud):

"Aku berkata kepada jiwaku:
Hinalah engkau jika engkau kekal dengan dirimu sendiri.
Mulialah engkau jika engkau binasa dalam Tuhanmu."

Ini adalah ekspresi pengalaman hulul (penjelmaan Tuhan dalam insan) atau lebih tepat ittihad (penyatuan), meskipun konsep ini sangat halus dan tidak boleh difahami secara zahir semata-mata.


Nota Penting: Walaupun al-Hallaj sering dikaitkan dengan faham wahdat al-wujud, istilah ini secara teknikal lebih dikembangkan oleh Ibn Arabi selepas zamannya. Namun, pengalaman rohani al-Hallaj menjadi asas penting kepada pemikiran mistik Islam kemudian.



Adakah Mansur Al Hallaj itu sesat?

Soalan ini sangat penting dan sensitif. Jawapan yang adil mesti mengambil kira konteks sejarah, ilmu tasawuf, dan neraca syariah. Maka, saya akan jawab secara seimbang berdasarkan:

  1. Data sejarah dan ajaran Al-Hallaj,
  2. Pandangan ulama klasik dan moden, dan
  3. Neraca Al-Qur’an dan prinsip syariat.

1. Apakah yang Dikatakan oleh Al-Hallaj?

Al-Hallaj berkata "Ana al-Haq" (Akulah Kebenaran) — yang, pada zahirnya, kelihatan seperti mengaku sebagai Tuhan. Namun, menurut pemahaman tasawuf, maksudnya bukan dia “Tuhan”, tetapi dia sudah lenyap (fana’) dalam Wujud Allah — tiada lagi keakuan dirinya. Ia satu pengalaman mistik rohani yang sangat dalam, bukan kenyataan zahir biasa.


2. Pandangan Ulama Terhadap Al-Hallaj

Ulama yang menganggap beliau sesat atau kafir:

  • Al-Qushayri (Risalah Qushayriyyah): Menganggap perbuatannya mencampuradukkan antara hakikat dan syariat.
  • Ibn Taymiyyah: Berpendapat Al-Hallaj mengandungi unsur zindiq (menyimpang) dan mengatakan beliau dihukum secara adil oleh ulama Baghdad.
  • Imam al-Dhahabi: Berhati-hati, tetapi menyenaraikan beliau dalam senarai tokoh yang dihukum kerana ajaran yang meragukan.

Ulama yang membelanya atau bersikap lunak:

  • Imam al-Ghazali: Tidak secara langsung mengutuk Al-Hallaj, dan mengingatkan agar berhati-hati memahami ucapan para sufi yang fana.
  • Imam Suyuti: Dalam satu risalah, menganggap Al-Hallaj sebagai wali yang ucapannya tidak boleh difahami orang awam.
  • Ibn ‘Ataillah dan Junaid al-Baghdadi (guru beliau): Mengakui pengalaman rohaninya, tetapi menegaskan bahawa sufi perlu menyembunyikan pengalaman sir (rahsia batin), bukan menzahirkannya.

3. Apa Kata Al-Qur’an?

Tauhid adalah dasar utama:

"La ilaha illa Huwa."
“Tiada Tuhan melainkan Dia (Allah).” — [Al-Baqarah: 255]

Islam sangat menekankan tauhid yang murni, tanpa campur aduk antara hamba dan Tuhan.

Namun dalam konteks rohani (batin):

“Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.” — [Qaf: 16]
Ini difahami oleh sufi sebagai bukti bahawa hubungan antara hamba dan Tuhan itu boleh sangat dekat — tapi bukan menyatu secara literal, tetap dalam kerangka hamba dan Tuhan.


Kesimpulan:

  • Jika dilihat secara zahir, ya — kenyataan Al-Hallaj boleh dianggap sesat atau kufur.
  • Namun jika difahami dalam konteks rohani tasawuf, ia adalah ungkapan fana’ — bukan pengakuan ketuhanan.
  • Kesilapan besar Al-Hallaj ialah menzahirkan rahsia pengalaman batin kepada umum, menyebabkan kekeliruan dan salah faham.

Justeru, adakah Al-Hallaj sesat?

  • Mengikut syariat zahir, beliau telah melampaui batas.
  • Mengikut makrifat rohani, beliau mungkin seorang sufi agung yang ucapannya tidak sesuai difahami umum.

Wallahu a‘lam. Hanya Allah mengetahui keadaan sebenar hatinya.



Berikut adalah pandangan beberapa tokoh ulama kontemporari mengenai Mansur al-Hallaj, yang memberikan perspektif yang lebih luas mengenai status rohani dan mistik beliau:


1. Shaykh Nuh Ha Mim Keller (Ahli Tasawuf dan Cendekiawan Islam)

Shaykh Nuh Keller, seorang ulama besar dalam bidang tasawuf dan penganut tariqat Naqsyabandiyyah, menyatakan bahawa pengalaman rohani yang dialami oleh sufi seperti al-Hallaj adalah sangat dalam dan tidak dapat difahami sepenuhnya oleh orang awam. Dalam bukunya yang banyak diterjemahkan, "The Transmission of the Light: The Inner Dimensions of the Sufi Path", beliau menekankan bahawa ucapan "Ana al-Haq" adalah sebahagian daripada bahasa rohani yang digunakan oleh para sufi untuk menggambarkan fana’ fi Allah (lenyap dalam Tuhan).

Shaykh Nuh juga menegaskan bahawa walaupun ucapan ini kelihatan "berbahaya" jika dilihat secara zahir, mereka yang berada dalam jalan tasawuf memahami bahawa ungkapan tersebut tidak bermaksud mengaku menjadi Tuhan, tetapi hanya merujuk kepada pengalaman rohani yang sangat tinggi. Namun, beliau menegaskan pentingnya untuk tidak mendabik dada dan mengungkapkan pengalaman tersebut kepada umum kerana ia boleh disalah fahami.


2. Hamza Yusuf (Pemikir dan Cendekiawan Islam)

Hamza Yusuf, salah seorang ulama kontemporari yang terkenal di Barat, mempunyai pandangan yang lebih terbuka tetapi berhati-hati terhadap tokoh seperti Al-Hallaj. Dalam salah satu kuliah dan artikelnya, beliau menyatakan bahawa Al-Hallaj adalah seorang sufi yang sangat berani, tetapi tindakan beliau untuk mendedahkan rahsia mistik secara terbuka adalah suatu kesilapan.

Hamza Yusuf melihat Al-Hallaj sebagai seorang wali dengan pengalaman rohani yang mendalam, tetapi menganggapnya sebagai contoh untuk berhati-hati dalam berinteraksi dengan aspek-aspek tersembunyi dalam kehidupan rohani. Beliau mengingatkan bahawa tasawuf adalah satu perjalanan yang sangat peribadi dan boleh menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat yang tidak memahami tahap-tahap rohani tersebut.


3. Dr. Ali Juma’ah (Mufti Mesir yang Terkemuka)

Dr. Ali Juma'ah, mufti Mesir yang terkenal dan tokoh besar dalam dunia Islam kontemporari, memberikan pendekatan lebih syariah kepada fenomena seperti Al-Hallaj. Beliau menganggap bahawa ucapan "Ana al-Haq" oleh Al-Hallaj boleh dianggap sesat dari perspektif syariah, kerana ia berpotensi menyimpang daripada prinsip tauhid yang murni.

Namun, Dr. Ali Juma’ah juga memberi ruang untuk penilaian lebih mendalam terhadap tokoh seperti Al-Hallaj, dengan menjelaskan bahawa beberapa ulama sufi berpendapat bahawa kenyataan tersebut adalah bentuk kiasan bagi seseorang yang telah mencapai keadaan fana’ dalam Tuhan, dan bukan pengakuan diri sebagai Tuhan. Dr. Juma'ah menegaskan bahawa dalam konteks tasawuf, pengalaman spiritual seseorang tidak selalu sejalan dengan kefahaman orang luar atau masyarakat umum.


Kesimpulan Pandangan Ulama Kontemporari

Secara keseluruhan, ulama-ulama kontemporari seperti Shaykh Nuh Keller, Hamza Yusuf, dan Dr. Ali Juma’ah memberikan penekanan yang berbeza-beza terhadap Al-Hallaj. Berikut adalah beberapa pandangan penting:

  • Shaykh Nuh Keller: Menekankan bahawa pengalaman mistik Al-Hallaj adalah sangat tinggi, tetapi tidak sesuai untuk disampaikan secara terbuka.
  • Hamza Yusuf: Memandang Al-Hallaj sebagai seorang wali dengan keberanian rohani, tetapi mengingatkan akan risiko kesalahpahaman apabila perkara-perkara rohani tersebut diterjemahkan secara literal.
  • Dr. Ali Juma’ah: Menekankan pentingnya menjaga prinsip tauhid dan menyatakan bahawa tindakan Al-Hallaj berisiko menyelewengkan pemahaman masyarakat tentang hakikat ketuhanan.

Apa yang Dapat Disimpulkan?

  • Dalam syariah, "Ana al-Haq" adalah sesat, kerana sebarang bentuk pengakuan ketuhanan selain daripada Allah adalah bertentangan dengan tauhid.
  • Dalam tasawuf, ungkapan ini adalah bentuk penyatuan dengan Tuhan yang hanya dapat difahami dalam konteks fana’ — bukan secara literal.
  • Bagi ulama-ulama kontemporari, mengenai pengalaman rohani, terdapat kebijaksanaan untuk tidak menzahirkan rahsia atau pengalaman tersebut, kerana ia boleh mengelirukan.


Comments

Popular Posts